Interview Greenchoice

‘Ik zie Natuur & Milieu als een ultramoderne activist’

Een schonere wereld door 100 procent groene energie in Nederland op te wekken. Met klanten die evenveel opwekken als gebruiken. Dat is de strategie van energiebedrijf Greenchoice. Al jaren dragen Greenchoice en Natuur & Milieu elkaar een warm hart toe. Sinds 2015 is Greenchoice partner van Slimwoner. ‘Mensen staan in de startblokken voor energiebesparing; je hoeft ze alleen maar de goede zaken aan te reiken.’ Een interview met marketingmanager Marieke van den Hoek van Greenchoice.

‘Onze eerste actie met Natuur & Milieu was heel eenvoudig en praktisch: we maakten het aanbod van Slimwoner via een mailing bekend bij onze klanten. Daarmee boden we onze achterban hele concrete stappen voor verdere energiebesparing, van vloer tot en met dak. Je moet mensen een handelingsperspectief geven om zaken te kunnen veranderen. En de Slimwonercampagne doet dit, op een aansprekende manier.’

Warme Huizen Dagen

‘De Warme Huizen Dagen is een slim onderdeel van de campagne. In drie dagen kunnen mensen extra profiteren van aanbiedingen voor woningisolatie en andere besparingsmaatregelen. Daarmee ontstaat een gevoel van urgentie, dat mensen extra prikkelt om nu echt even op de site te kijken. Tijdens deze actie merkten we dat het aanbod perfect aansloot bij waar mensen op zitten te wachten. Duizenden mensen reageerden, daar word ik dan heel blij van.’ Ze begint te lachen. ‘Een onverwacht succes was de Thermocard, een slimme kaart die de binnentemperatuur van de buitenmuren meet. Zo weet je binnen vijf seconden of ze voldoende geïsoleerd zijn. Onder onze achterban werd dit een enorme hit. Duizenden mensen bestelden zo’n kaart, dat geeft mij zoveel energie! Mensen staan in de startblokken, je hoeft ze alleen maar de goede zaken aan te reiken.’ Marieke vindt het een groot voordeel dat bij de Warme Huizen Dagen meerdere mooie en betrouwbare merken zijn betrokken, zoals de ASN Bank, Nederland Isoleert en de eigen dochter Kies Zon. ‘Met zoveel partners leveren we een scala aan maatregelen om mensen verder te helpen met energiebesparing, tegen een aantrekkelijke prijs.’

Fris en energiek

‘We ontdekten dat onze organisaties qua cultuur ook heel goed bij elkaar passen. We zijn allebei fris, energiek en willen echt ergens voor gaan. Die drive van “echt samen iets willen” zorgt dat je impact kunt hebben. Zowel Natuur & Milieu als wij willen goed zorgen voor de aarde en we doen dit op een positieve manier. We zijn allebei realistisch en optimistisch en hebben een hekel aan het wijzende vingertje. Die cultuur zorgt voor een soepele samenwerking. En tijdens campagnes kunnen we snel en goed met elkaar schakelen. Deze flexibiliteit is de kracht van onze samenwerking. Ik vind Natuur & Milieu echt een campagnemachine. En ik vind het waardevol dat Natuur & Milieu zich verbindt aan een merk en daar met volle overtuiging over communiceert. Jullie zijn niet bang voor een commerciële boodschap.’

Blijf voortrekker

Wat beter zou kunnen? ‘De piekmomenten in campagnes zijn fantastisch, maar ik zou het hele jaar door samen zichtbaar willen zijn. Een partnership heeft meerdere lagen. Naast een gezamenlijke campagne kun je ook met elkaar optrekken om onderwerpen politiek te agenderen en verdere samenwerking met andere stakeholders te zoeken. Natuur & Milieu is hierin verder dan wij. Voor ons is Natuur & Milieu een betrouwbare partij; als twee stevige merken kunnen we samen op zoek naar nieuwe bedrijven die de middelen en wil hebben om impact te hebben.’ Een ander aandachtspunt is vernieuwing. ‘Met een aantal succesvolle campagnes was Natuur & Milieu de eerste: de flexitariër, elektrisch rijden, de Warme Huizen Dagen… Inmiddels wordt dit succes her en der gekopieerd en dan moet je wel zorgen dat je je voortrekkersrol blijft houden en een volgende stap zet met vernieuwende campagnes.’

Duurzame carrière

Hoe duurzaam is Marieke zelf? ‘Duurzaamheid is de rode draad in mijn carrière. Ik kies bewust waar ik ga werken. Ik ben begonnen bij Econcern, stapte daarna over naar Eneco en werkte vervolgens bij Triodos Bank. Vier jaar geleden ben ik geland bij Greenchoice. Privé maak ik duurzame keuzes voor eten en kleding, naast afval scheiden en zuinig omgaan met energie. Als consument kun je met geld sturen, je hebt macht om zaken te veranderen. Voor mijn kleren let ik op organic en fair trade. Ik kies liever voor kleren waarvan ik langer plezier heb dan telkens iets nieuws.’

Daadkracht

‘Het allermooiste van onze samenwerking vind ik de energie en daadkracht waarmee we mensen echt in gang weten te zetten. Zolang jullie je blijven vernieuwen en met campagnes voorop blijven lopen, zie ik jullie als een ultramoderne activist. Samen met jullie kunnen we nog veel mooie acties opzetten voor energiebesparend Nederland.’

  • sponsor
  • sponsor
  • sponsor