Interview Nationale Postcode Loterij

‘We steunen graag moedige organisaties’

Jaarlijks ontvangt Natuur & Milieu 1,8 miljoen euro van de Nationale Postcode Loterij. De meeste mensen kennen deze loterij voor goede doelen voornamelijk van marketingacties of van Gaston, die prijzen uitreikt aan blije mensen. Wie zijn de mensen van de Postcode Loterij en wat zijn hun drijfveren? Een gesprek met Margriet Schreuders, hoofd Goede Doelen.

‘De gouden combinatie van loterij en goede doelen sprak me meteen ongelooflijk aan toen ik hier vijftien jaar geleden kwam werken. Het is leuk om mee te spelen en ook als je niets wint, weet je dat je goede doelen steunt. Je geld komt goed terecht.’

Margriet Schreuders, hoofd van de afdeling Goede Doelen van de Nationale Postcode Loterij, praat snel en gedreven. ‘Al mijn hele leven ben ik bezig met de wereld beter maken, ook als vrijwilliger. Mensenrechten, vluchtelingen en een groenere wereld zijn voor mij bekend terrein. Toen ik hier destijds begon bij de Ledenservice, de grootste afdeling, voelde dat als thuiskomen. Alles kwam hier bij elkaar.’ Dat gevoel herkent ze ook bij veel collega’s. ‘Er is een grote betrokkenheid bij goede doelen. We zijn wereldverbeteraars die graag in een commerciële en innovatieve onderneming werken. De winst is niet voor onze eigen organisatie, maar voor andere organisaties die hiermee geweldige effecten weten te bereiken.’

Sinds anderhalf jaar is Margriet hoofd Goede Doelen. Die afdeling onderhoudt de relaties met 95 goededoelenorganisaties die jaarlijks steun ontvangen van de Postcode Loterij. Ze volgen het verloop van projecten en maken voorstellen voor de directie en Raad van Commissarissen over de verdeling van de gelden. Daarbij letten ze onder andere op het draagvlak in de samenleving, op het vereiste dat de goede doelen zelf minimaal 1 miljoen euro aan eigen fondsenwerving binnenhalen, en op een professionele bedrijfsvoering. ‘En natuurlijk op het effect op langere termijn dat met onze steun bereikt kan worden. Hoe komt die betere wereld dichterbij? Organisaties mogen leren en experimenteren, daar komen ze verder mee. Ze hoeven dus niet altijd voor de veilige weg te kiezen.’

Hoop

Waar wordt Margriet blij van? ‘Van organisaties die hoop bieden, die laten zien dat het zoveel duurzamer kan. De groenere wereld is binnen handbereik. Het is interessant als goede doelen samen met bedrijven oplossingen zoeken in duurzame innovaties. Creatief zijn, net een stapje verder durven gaan en vooral niet bang zijn. Dat waardeer ik ook in Natuur & Milieu. Er zijn meerdere organisaties in Nederland op het terrein van klimaat en milieu die ieder een eigen rol vervullen. De een is waakhond, de ander meer op verbinding gericht. We financieren bijvoorbeeld een organisatie als Wakker Dier omdat zij de gevestigde orde uitdagen en tegelijk veel draagvlak in de samenleving hebben.’

‘Wij steunen graag moedige organisaties. Natuur & Milieu heeft een bijzondere rol omdat jullie samenwerken met bedrijven en overheden en hen uitdagen om nét nog wat meer en sneller duurzaam en innovatief te worden. Jullie tonen op een positieve manier aan dat het anders kan. En jullie zijn professioneel genoeg om veranderingen op gang te brengen, ook in het maatschappelijk middenveld.’

Als voorbeeld noemt Margriet het project Nederland Proeft. Daarbij deelde Natuur & Milieu twee miljoen vleesvervangers uit om mensen te laten kennismaken met een plantaardig alternatief voor vlees. ‘De effectmeting liet zien dat mensen na deze campagne vaker bereid waren om vleesvervangers te kopen. Mensen verleiden tot duurzamere aankopen is een mooie strategie.’

De volgende generatie

Margriet heeft een man en drie kinderen. Het gezin leeft zo duurzaam mogelijk, mét plezier. ‘De kinderen zijn eraan gewend dat we thuis geen vlees eten en geen vliegreizen maken voor vakanties. Zelf ga ik met de trein naar werk en neem ik de fiets voor korte afstanden. We hebben geen wasdroger en schaffen de zuinigste apparaten aan. We eten geen papaja’s uit een ander deel van de wereld maar groente uit de regio. En voor etensrestjes hebben we de diepvries. Superhandig.’

Mooiste moment van het jaar

Wat voor haar het mooiste moment van het jaar is? Ze twijfelt even. ‘Intern vind ik ons jaarlijkse kerstontbijt met het hele bedrijf geweldig. Dan wordt de omzet van het afgelopen jaar bekendgemaakt en blikken we terug op onze resultaten. Dan ben ik zo trots dat we dit samen doen, dan voel ik een diep gevoel van saamhorigheid met mijn collega’s. Het andere moment is het Goed Geld Gala, waar we de bijdragen voor de goede doelen bekendmaken. Dan houd ik het soms echt niet droog. Als je de blijdschap ziet en weet wat die organisaties ermee gaan doen en wat het effect is… dat raakt me diep in mijn hart.’

  • sponsor
  • sponsor
  • sponsor